lørdag, desember 02, 2006

Den digitale dimmensjon i skole og skolebyråkrati

Av Frode Stiansen - desember 2oo6

Det kommer noen tanker fra meg på denne siden.

Jeg jobber mye med pedagogikk og er spesielt interessert i se inn i krystallkula i forhold til dagens og morgendagens skole.
Med en visjon om at den digitale hverdagen for skoleelever kun skal ha utspring i en god nettleser tester jeg ut diverse verktøy som allerede er på markedet gratis.

Jeg har testet ut skriveverktøyet i gmail-systemet. Videre er jeg med i et prosjekt, Lærende nettverk hvor vi tester læringsplattformen Moodle.

Det jeg har opplevd av gmail's/googles skriveprogram og regnearkprogram er svært lovende. Tilsvarende gode verktøy må inn LMS'ene uansett hva de heter, da nærmer en seg en komplett læringsplattform! Alt foregår i nettleseren.

1 kommentar:

frode.stiansen sa...

Anyone in the world

Blogging som verktøy brukt i lærende nettverk.


En blogg kan være uferdige skriftlige tanker i en diskusjon basert på refleksjon etter diskusjonen. Under tankegangen kan andre komme med innspill til deg slik at tanken kan skjerpes eller spisses.

En blogg må leve! Den dør hvis den ikke kommenteres og eller får innspill i form av innlegg. Det må være mange som spiller inn og er med i diskusjonen.

Redaktøransvaret et viktig. Redaktøren løfter fram tema og problemstillinger.


Kan en blogg erstatte et LMS i pedagogisk sammenheng?

En blogg er åpen! Ingen mur stenger andre ute. Redaktøren redigerer innspillene. En blogg koster ikke noe for skolene så sant en ikke velger blogg-verter som tar penger.


Reklame: http://hoyvis.no har løpende diskusjoner bl.a. om LMS!


I Hedmark har høyskolen der et prosjekt:

http://larnoto.typepad.com/
Der er det ulike deltakerskoler som har prøvd seg.

http://larno-torpaskole.blogspot.com/
Skolen under har utviklet en nettside som nærmest ser ut som en dynamisk hjemmeside

http://larno-naus.blogspot.com/