søndag, desember 03, 2006

Padling med duk eller glassfiber

Av Frode Stiansen

I fjor sommer kjøpte jeg en Pakboat Swift. En veldig praktisk sak som kan pakkes i en sekk og tas med på fly mm.
Jeg har både positive og negative erfaringer med kajaken. Det positive var at den kunne pakkes i en sekk og hadde grei marsjfart (mellom 4 og 4,5 knop avhenging av vind og strøm).
Kajakken var trang å komme ned, men når en først satt så satt en godt på luftputa. Problemet med seteløsningen var at den ikke tålte vinter og frost, da ble puta lekk. Det er ganske kaldt å sitte på bunnen av båten uten luft i puta, da er det ingen isolasjon og det er kaldt.
Kajaken var ganske retningsstabil men har ikke ror så en må styre med åra og hofta. Dette fungerer tilfredsstillende. Kajaken vred seg lett i bølger, men er veldig stødigl.
Det at en kan ta vekk dekket gjør at den er fin i sommervarmen, men trekket har for dårlig kvalitet. Det blir fort jordslag og det er dårlig kvalitet i duken, men er utsatt for rifter.

Kajaken måtte byttes.
Jeg kjøpte en Scot Rover - hav/skjærgårdskajak. Den er i glassfiber, har stor cockpit og lett å komme inn og ut av. Det er skarp v foran og bak. Dette gjør at padling i elv kan bli krevende siden strømvirvlene fort får tak, men siden det er en stødig og stabil kajak er det ikke noen problem. Jeg har selv padlet i 6 knops strøm og det har gått greit. Jeg bor ved utløpet av en elv og der kan strømmen være sterk i flomperioder.
Det at kajaken har vipperor gjør kajaken stabil i bølger. Roret kan godt vippes opp på flatt vann.
Jeg opplever at roret mer stabiliserer enn svinger.

Ingen kommentarer: