onsdag, september 14, 2011

Dalsland Canot Marathon 2011


Min korte beretning er at jeg ble blant de 10% beste i k1h og det er jeg utrolig fornøyd med siden jeg var novise i denne sammenhengen, Båt, start, kramper i armene mellom 35 og 40 km er glemt når man har noe å mase på med de siste 8 km. Da glei surfskien utmerket i nærmest optimale forhold for denne kajakken. Vindsjø fra fornom tvers var nærmest en lek.

Min oppvarming bestod i å spise opp resten av grøten 20 min før start. Båten var på vannet 10 minutter før og jeg fant raskt startposisjonen jeg ville ha. En gammel seiler vet at startlinjen blir buet og legger seg da midt på buen og foran de andre. Det funka og jeg kom godt avgårde. På alle overbæringene lå jeg 5-10 minutter foran skjema, det var før motvinden på siste sjøen. Helge så jeg ingenting til før etter første overbæring. Da spurte jeg den pratsomme karen ved siden av meg hva slags båt som lå på bølgen min. Svaret kom fra båten bak: Den båden kjennå du godt! Og da skjønte jeg at det ville ble et race mellom Helge og meg.
Vi prøvde oss begge på å henge på forskjellige grupper. Jeg slapp først mellom andre og tredje overbæring. Fikk en sprut energi i kjeften før jeg ble innhentet av neste gruppe som jeg så hang meg på. Da så jeg at Helge også hadde sluppet de foran. Da vi hentet han inn valgte jeg å padle sammen med Helge siden han klaget over krampe i armene. Likevel slapp han og jeg var noen båtlengder foran han ved siste overbæring. Vi hadde avtalt en liten rast på denne overbæringen og det gjorde godt med de minuttene. På sjøen igjen etter noen brødskiver, banan og drikke meldte krampen seg i overarmene slik at jeg ikke turde dra på mere enn turfart noen kilometer. Til styrbord så jeg en gruppe komme opp, det var Helge og en med surfski i front. Jeg sluttet med til gruppa og fulgte den en halvtimes tid før jeg dro fra i front. Da var det 8 km igjen og velteføre dersom Helge hadde padlet sin nye. Mitt surfski tok motbølger og sidesjø på en flott måte, så det var bare å gi på.
Slik fortsatte det til mål og jeg var vel etter tida å dømme rundt 400 meter før Helge i mål. Først i dag ble jeg klar over plasseringen. Husker fra i fjor at vi var imponert over 29 plassen til Rune T. Jeg har med andre ord grunn til å være imponert over meg selv og min 29plass som da teller blant de 10% beste i klassen. Det er viktig å delta, men det er deiligere å slå Helge,
Når en ser hvor mange 2ere som er bak er det desto gledeligere at både Helge og jeg fikk plassering bak hverandre.
Til Ragnar er det bare å si at det ikke er lurt å padle ny båt, den erfaringen har jeg gjort og den gjør jeg ikke igjen.
Til gjengen på land er det bare å takke og bukke for tålmodighet, oppmuntring, utholdenhet og gode tilrop. De gjør alt for at det skal fungere ombord.
Jeg gikk ikke tom selv om jeg fikk lite utover drikke i meg underveis. Havregrøt gjør susen sammen med rikelig drikke dager i forveien.

Ingen kommentarer: