tirsdag, desember 08, 2009

IKT og læring fram mot 2020

Konferanse på Universitetet i Agder 8.desember 2009

Prosjektleder Randi Øverland [vi satt i sammen i Agder Høgskolestyre den gang (1986-87) man drøftet Sørlandets akademia sin framtid og la grunnsteinen for samskipnaden i Kristiansand]

Min refleksjon: Hva sitter så jeg igjen med etter noen timer på Universitetet i Agder. Jeg sitter igjen med at det er for stor avstand mellom Universitetet og praksisfeltet. Det blir for mye "dette skulle vi gjerne gjort, men det har vi ikke tid til, ressurser til mm". Begreper er upresise; Åke Bjørk snakker om å bli en lærende organisasjon. Han skulle vært arrestert på det, en lærende organisasjon er ikke noe man blir, det er en kontinuerlig prosess, læring er endring, lærende organisasjoner er organisasjoner som er i endringsprosesser, underveis i stadig forandring basert på refleksjon, kunnskap og innovasjon.

Lærerne må ta i bruk ny teknologi, bli kjent med den og være digitalt der barna er.

Flott tiltak av UiA, jeg ønsker Randi med flere lykke til med prosjektet og håper jeg kan bidra med noe, har da litt/mye å fare med på området! (Nå tester jeg ut google wave som vi fikk presentert i starten av konferansen)!

Stort pluss at UiA er så langt framme med filming og publisering av foredrag - den kunnskapen bør deles!

Under følger bakgrunnstoffet, noen notater fra det som ble sagt i salen.

Foredraget til Paul Chaffey (Abelia)

Chaffey ble presentert som representant for Abelia, så jeg tolker det han kom med som Abelias' og ikke hans private vyer.

Paul Chaffey begynte nærmest som har gjorde under skolelederdagene ved UiO/ILS for 1 1/2 år siden. Her er litt stikkordsmessing hva han snakket om. Det historiske rammen har jeg hoppet bukk over, jeg er interessert i det han sier om skole, politikk og samfunn.

Innovasjon skjer i alle faser! (Norge har prosessindustri, stadig færre "skaper" verdier til en billigere penge).

Norge har kompetanse!

Hvorfor finnes skolen?

  1. Nasjonsbygging og dannelse
  2. Opplæring av hver enkelt til et yrke i arbeidslivet
  3. Bygge ned sosiale skiller i samfunnet
  4. Sørge for at landet har kompetanse til å konkurrere globalt

Chaffey refererte til Clayton M. Christensen og hans bok; Disrupting Class - How Disruptive Innovation Will Change The Way Of The World Learn)

Sentralt er det da hvordan kan skolen hjelpe land til å konkurrere globalt, være verdensledende på områder.

Dette er krevende, klarer det neppe med store klasser. Ned til maks to elever for å skape enere. (vi får ikke til tilpasning til det enkelte individ)

Endringer beskrevet av Christensen

  1. Spill og simuleringsteknologi [Dette kommer inn fra siden, ikke fra skolen]
  2. Modularisering - Podcasting - (ITunes - Uni Cambridge) - Forelesinger filmes. (Har norske universiteter en kultur for dette? - Kan det være en konkurranseulempe for enkelte små universiteter? De beste universitetene i verden gjør dette - de er tunge aktører - de mister kanskje de nestbeste studentene, men ikke de bleste. Forskning viser: Studentene blir "klokere" av å se forelesningene igjen + Deling av forelesninger, god reklame.
  3. Facebook for skole - dele kunnskap - dette er framtiden, kloke hoder (forskere) er flinke, de er viktige bidragsytere!


Politiske utfordringer

Universitetene er viktige for samfunn og næringsliv! Det må investeres skikkelig i universitetene.

Hvordan lage nettverk (næringsklynger) - næringslivet trenger akademikere, de kan bringer inn noe nytt, "akademia", til næringslivet som næringslivet ikke har, men som de trenger i framtiden!

[Sidesprang: Lesebrett - nyttig, Chaffey bruker det på fly og andre steder, inneholder aviser, bøker og annet]

Spørsmål fra salen:

Trenger bedriftene universitetene? - Bedrifter trenger universitetene - man må satse langsiktig for å være god! (Norge er rettferdighetsorientert - det er ikke mange andre land som har denne tradisjonen)

Må ha "spissmiljøer" som har de beste. Universitetene er kunnskapsbedrifter - man er i nærheten av der det skjer! (Hvordan får man penger til spissmiljøene? Må vise at man kan vise til resultater).

Hvorfor finnes skolen?

Chaffey hadde fokus på læringsteknologi - dette er ikke nødvendigvis den teknologien næringslivet bruker, der er mange restriksjoner mht konkurranse mm. Det betyr mest at dem næringslivet rekrutterer kan bruke digitale medier, ikke at de kan bruke spesifikk teknologi den enkelte bedrift bruker.

Kunnskap om kunnskap bygger man videre på! Utfordringer til universitets- og høgskolemiljøene om løsninger. Dilemma, vi har for mange som ikke jobber, men de som jobber er effektive. Mange faller utenfor. Kan vi snu dette, har teknologien muligheter i seg man kan, eller har tatt i bruk enda - har man bare "skrapt overflaten".-

Velferdsstaten trenger folk med praktiske kunnskaper også.

Hvor dypt skal universitets- og høgskolemiljøene gå?

Innovasjon er ofte å sette sammen kjent kunnskap på en ny måte. (Det må gjøres vanskelige valg!)


Paneldebatten:

Kl. 14.00 Paneldebatt om ”IKT og læring fram mot 2020”:

  • Jarle Dyrdal, TTS-SENSE, lokalt næringsliv
  • Marie Føreland, skolesjef i Kristiansand
  • Carl Erik Moe, UiA, leder institutt for informasjonssystemer
  • Birgitte Wergeland, UiA lærerutdanning
4 Utfordringer til panelet og salen:
  1. Hva slags kompetanse (kompetansebehov)?
  2. Hvordan finne samarbeidsformer med våre omgivelser?
  3. Hva er status internt?
  4. Hvordan innovasjonsevne i regionen
Føreland; vi har behov for en kompetanse vi ikke har! Hjelper ikke med nok kunnskap - teknisk bit må inn pedagogisk - teknologi som pedagogisk virkemiddel
- Lærere må vite hvor barna er! Mange er på Facebook!, hvor er de unge! (Mobbing)
- Lærere må være gode klasseledere
- Kunnskap om elevene

Moe: Lærerne må være på nett. Det er ikke bare lek som skjer på nettet. Barn får nyttig kunnskap på nett. Samfunnet forventer ikt-kunnskap og prosess-kunnskap + bransjespesifikke redskaper.

Dyrdal: Dialog med ingeniørutdannelsen i Grimstad (næringsklyngen i regionen samarbeider og utarbeider fagplaner).
Dialog med skolene - teste ut evnene til studentene - langvarig jobbintervju
Samhandling - IKT - Internasjonalt samarbeid. Kommunikasjon online. Folk har hjemmekontor. Se hverandres desktop - går kjempefint

Wergeland: Digital kompetanse - kjempeutfordring.
Må skje på flere arenaer parallelt. Skolen har et ansvar for å utvikle digital kompetanse. Man må ha ferdigeheter, didaktikk mm.
Hvem kan vise hvordan?
Vi trenger et bredt kompetanseløft blant dem som underviser. Universitet må endres. Hvordan endre undervisningskulturen på universitetet - "du og jeg"! Hvordan bruke digitale verktøy som hjelper og støtter den enkelte. Man skal ikke bare gjøre det samme som i går, "bare på en annen måte ved hjelp av IKT". Det må være læringsstøttende.
Hva ønsker lærerne i fagene? Lærerne må på banen. Konstruksjon av egen læring. Forlagene må gå i dialog med universitetene.

Ingen kommentarer: